BLOG
Ako spoznať pravý certifikát ku šperkom a na čo si dať pozor?
Čo je to vlastne pravý certifikát? Ak povie napríklad lekár, že ho vystavil on, a skutočne ho aj vystavil, tak je pravý. Žiaľ, v gemologickom obore naša legislatíva žiadnym spôsobom neupravuje podmienky vystavovania certifikátov k drahým kameňom alebo, presnejšie povedané, podmienky výkonu gemologických analýz. Čo si teda treba všímať pri kúpe šperku, aby ste nekúpili mačku vo vreci? A prečo sa nedajú viac zatvárať oči pred súčasnými rizikami na dynamickom klenotníckom trhu? Aj tieto dôležité otázky sme otvorili s naším expertom na drahé kamene Martinom Mikušom. Diamantový prsteň Lillian z bieleho zlata Predstavujeme vám Prsteň Lillian. Na výrobu sme použili prírodné materiály: biele zlato, diamant.
V minulosti ste viackrát naznačili, že v zásade každý, kto dnes predáva drahé kamene, tak ich predáva s certifikátom, pri ktorom je zdanlivo všetko v poriadku, no skutočnosť je často úplne iná. Na trhu sú v mnohých prípadoch pomiešané syntetické drahokamy s prírodnými, a tak sa častokrát deklaruje niečo, čo v konečnom dôsledku nie je pravda.
Samozrejme nepochybujem o najlepších úmysloch klenotníkov, zväčša určite nejde o zámer vedome oklamať klienta, ale skôr o nevedomosť klenotníka. No to je iba jedna stránka veci. Približne pred 15 či 20 rokmi to bolo s diamantmi pomerne jednoduché, pretože, laicky povedané, postačovali takzvané „skúšačky“ založené na tepelnej vodivosti. V praxi to klenotník priložil ku kameňu a pomerne presne to vedelo vyhodnotiť, či ide o diamant. Takisto mikroskopická analýza bola postačujúca pre potreby vtedajšieho trhu, koniec-koncov, aj my sme začínali s jedným mikroskopom. Dnes sa to však nedá. Určité veci je skrátka ťažké odhaliť, a tým pádom jediná vec, ktorá prichádza do úvahy, je spektrálna analýza. Lenže základný spektrometer stojí 10-tisíc eur a viac. A zväčša ich potrebujete kombinovať viacero, takže sa dostávame do situácie, že prístrojové vybavenie vás vyjde na desiatky až stovky tisíc eur. Človek, pôsobiaci v tomto fachu (a v podstate akomkoľvek inom), má však vždy možnosť voľby. Buď vykonáva svoju prácu kvalitne a preberá zodpovednosť za všetky náklady spojené s príslušnou problematikou, alebo si zhodnotí, že v takomto nastavení je to preňho finančne neprijateľné, lebo nemôže deklarovať niečo, čo nemá korektne zanalyzované. Môže teda prejsť do oblasti lacnejších, syntetických šperkov, alebo si uvedomí, že kamene, ktoré bol naučený nakupovať z určitého zdroja, je potrebné vždy preveriť a poslať na gemologickú analýzu. Dôležité je nezostať skostnatený! Technológie, pomocou ktorých sa diamanty i farebné kamene upravujú, alebo sa vyrábajú ako syntetické, idú totiž neuveriteľne dopredu. A ak chce človek pôsobiť v tomto high-end sektore, musí sa vyvíjať s nimi.
Inými slovami, nedá sa to robiť dobre a lacno. Znamená to, že relevantný certifikát je spojený s ďalšími nákladmi, čo sa odráža aj na vyššej cene šperku?
Presne tak! V realite to môže napríklad znamenať, že cena prsteňa vás nevyjde 1000 eur, ale 1300 eur. No, kto je dôveryhodnejší? Ten, kto to predal za 1000 eur s „certifikátom“, no bez potrebnej analýzy alebo ten, kto investoval čas aj peniaze do toho, aby to bolo skutočne gemologicky korektné? Vo finále sa to skrátka musí premietnuť do nákladov. Vždy je za tým viac, ako na prvý pohľad klient vidí. Treba ísť do hĺbky, za oponu. V podstate najnáročnejšie je dostať sa k príležitosti osvojiť si gemologickú prax. V tomto mám veľké šťastie, že moja práca a moje hobby spolu tak úzko súvisia. V našom rodinnom klenotníctve Mikuš Diamonds totiž ručne vyrobíme najviac diamantových šperkov, ako aj klenotov s prírodnými drahými kameňmi na Slovensku. Každý, aj ten najmenší kameň, prechádza kvalitatívnou analýzou, ktorej výsledkom je certifikát vystavený Slovenským gemologickým inštitútom, ktorý sme spolu s otcom Ivanom Mikušom založili v roku 2002.
Váš prístrojový park ste budovali niekoľko rokov a je skutočne výkladnou skriňou gemologického laboratória Mikuš Diamonds. Je založenie podobného inštitútu najjednoduchšou cestou pre súčasných klenotníkov, ktorí to chcú robiť poctivo?
Ak sa človek nechce spoliehať na externé gemologické laboratória, je to, samozrejme, cesta, lenže z praktického hľadiska nestačí len právne založiť daný inštitút. Ak má ísť o skutočné laboratórium, je potrebné príslušné technologické vybavenie, vedomosti, konštantné vzdelávanie, know-how, čo v dnešných podmienkach zabezpečuje kvalitu takejto organizácie. Bežný človek nemá šancu rozlíšiť, čo všetko je za tým, preto sme sa rozhodli ísť oficiálnou a zrozumiteľnou cestou. To znamená, že Slovenský gemologický inštitút sme zaregistrovali v zozname znalcov na Ministerstve spravodlivosti SR ako znaleckú organizáciu, čo je najvyššia inštancia znaleckej činnosti v našom odbore a taktiež individuálne pôsobíme ako znalci v oblasti drahých kameňov. Znalec či znalecká organizácia sú oficiálnym štatútom, ktorý vychádza z profesionálnych skúšok a tiež splnenia všetkých úradných podmienok, ktoré tento štatút vyžaduje pri registrácii na Ministerstve spravodlivosti SR. Samozrejme netvrdím, že klenotník musí mať gemologické laboratórium a byť znalec. Najjednoduchšou cestou je dať zanalyzovať kamene do jedného z renomovaných gemologických laboratórií. Skutočne podchytiť túto problematiku je totiž na samostatný biznis. Jedna vec je klenotník, ktorý predáva šperky, druhá vec je odbornosť a schopnosť vykonávať gemologické analýzy. A či chceme, a či nie, už sa nedá popierať fakt, že v súčasnosti diamanty, ale aj farebné drahokamy, ktoré neprešli serióznou analýzou, predstavujú pomerne veľké riziko.
Ako sa má teda zachovať zákazník v klenotníctve, ktorý sa rozhodne investovať do šperku a vystavia mu certifikát, ktorý však nebude overený žiadnym príslušným laboratóriom?
Prvý krok je na serióznych klenotníkoch, ktorí by mali vedieť, z akého zdroja šperky pochádzajú a či sú všetky osadené kamene skutočne pravé. Ako sme však zistili aj v roku 2017 pri kauze s posolenými diamantmi, syntetické diamanty nedokáže odhaliť nielen klenotník, ktorý ich do šperku vsádza, ale ani obchodník s diamantmi, ktorý ich (často aj nevedomky) predáva a distribuuje. Tu je dôležité nakupovať výlučne diamanty certifikované renomovanými laboratóriami. Na Slovensku je to náš Slovenský gemologický inštitút, v Čechách pôsobí Česká gemologická laboratoř, v Rakúsku napríklad Österreichische Gemmologische Gesellschaft a Nemecku Deutsche Gemmologische Gesellschaft. Pri väčších a hodnotnejších drahokamoch je ideálne zamerať sa na tie so svetovým renomé, napríklad GIA /Gemological Institute of America/, HRD /Hoge Raad voor Diamant/, IGI /International Gemological Institute/ alebo IIDGR /International Insitute for Diamond Grading and Research/. No ako som avizoval vyššie, s takouto analýzou sú spojené náklady navyše, takže nakoniec zistíte, že ak chcete mať šperk skutočne v poriadku, tak ten šperk už nie je taký lacný.
A čo sa stane, ak klient zistí zavádzajúce, či priamo falošné údaje na certifikáte až po kúpe šperku?
V takom prípade to môže skúsiť reklamovať, lenže dôležité je to, čo má uvedené v doklade od šperku, ktorý prevezme. Ak kupujete prírodný smaragd, v certifikáte musí byť jasne napísané, že ide o „prírodný smaragd“, nie iba „smaragd“. V konečnom dôsledku to potom môže celé zlyhať na jednom slove. Toto je jedna z vecí, jeden z posledných krokov, ktoré zákazníkovi nenapadnú skontrolovať pri kúpe šperku. A takisto, ak sa daný kameň, aj keď len trošku upravoval, treba na to z etického hľadiska upozorniť. Tu mi napadá jedna veľká kauza, ktorá sa udiala pred 25 rokmi v USA v súvislosti so smaragdmi. V danej dobe boli tieto drahokamy veľmi žiadané a predávané aj cez televíznu platformu. Problém bol, že smaragdy tam boli prezentované ako prírodné a bez úprav, no keď boli popredkladané do gemologických laboratórií, zistilo sa, že boli masívne upravované. Lenže o tomto nikde nebola zmienka. Akonáhle sa o tom dozvedela americká verejnosť, predaj smaragdov na niekoľko rokov značne poklesol. U nás je niečo takéto nepredstaviteľné (jednak je tu iný spotrebiteľský trh), no v Amerike bol aj záujem, aby sa k tomu postavili férovo a verejnosť sa dozvedela pravdu. Na druhej strane tam figurovala skupina ľudí, ktorej toto odhalenie úplne nevyhovovalo, pretože ťažila z toho, že predávala kamene, ktoré boli deklarované ako kvalitnejšie než tomu bolo v skutočnosti.
Paradoxne vďaka internetu vieme stále viac a viac, napriek tomu preferujeme zjednodušené videnie sveta a spoliehame sa na neoverené zdroje. Problém s certifikátmi tak odráža stav nášho myslenia v mnohých oblastiach života. Veríme tomu, čo vidíme, lebo napísané zostáva. Do akej miery sa nám skutočne žiada zisťovať, či je daný certifikát relevantný?
Zásadným problémom je, že ľudia zväčša nechcú vedieť, že je niečo zlé až do bodu, kým naozaj nezistia, že je to zlé. Poviem príklad. Ak si má niekto zaplatiť 1000 eur za vytúžený šperk, tak chce za tieto peniaze „fejk“? Rozhodne nie! V podobnej súvislosti bol robený aj zaujímavý prieskum. Syntetické diamanty majú totiž celosvetovo pomerne úspešný a prepracovaný marketing a v súčasnosti sú mnohými ľuďmi naozaj žiadané. No akokoľvek dobrý marketing tieto kamene majú, chýba im jeden dôležitý atribút, a tým je vzácnosť. A práve na tento atribút nemožno zabúdať, i keď to je zväčša cieľom uvedeného marketingu – odpútať od tejto „drobnej“ chybičky krásy pozornosť. V spomínanom prieskume bola niekoľkým stovkám náhodne vybraných žien položená takáto otázka, „Chcete mať v zásnubnom prsteni prírodný diamant, ktorých je obmedzené množstvo alebo rovnako kvalitný diamant, avšak vyrobený synteticky, človekom?“ Výsledok bol 95:5. V prospech diamantov vyrobených prírodou, samozrejme. Akokoľvek bude chcieť ktokoľvek robiť fantastický marketing syntetickým diamantom, fungovať to bude iba do momentu, keď si ľudia uvedomia, ako to skutočne je. Natíska sa teda otázka, kto to bude akceptovať, keď to všetci budeme mať? Vyrobiť sa dnes dá už takmer hocičo. Aj s dôveryhodnou pečiatkou. No keďže hodnota prírodných drahých kameňov je postavená najmä na ich kráse a vzácnosti, tak ruka v ruke s tým musí ísť aj certifikát od overeného gemologického laboratória. Dalo by sa teda povedať, že do takej miery, ako napríklad žene záleží na tom, či drahokam v šperku, ktorý nosí s láskou na svojom prstenníku, je pravý, nám záleží aj na tom, či je certifikát k tomuto šperku relevantný. Problém je však niekde inde, väčšina z nás totiž nevie, čo to ten relevantný certifikát vlastne je.
Aby sme zostali v aktuálnej téme aj z hľadiska dovoleniek, ktoré sa nezadržateľne blížia – čo by ste odporučili ľudom v súvislosti s nákupom šperkov v exotickom zahraničí?
Nemôžem povedať, že nákup šperkov v dovolenkových destináciách vyslovene neodporúčam. Vždy však zdôrazňujem, že pri každom nákupe šperkov, obzvlášť tých hodnotnejších osadených diamantmi či farebnými drahými kameňmi alebo perlami, je potrebné byť dostatočne obozretný a myslieť aj na prípadné riešenie situácie, ak by sa dodatočne zistilo, že drahé kamene v šperku nie sú pravé, prípadne ich parametre nekorešpondujú s tými, ktoré boli deklarované pri ich predaji. Šperky teda odporúčam vždy nakupovať tam, kde viete, že sa v prípade akýchkoľvek problémov budete môcť vrátiť a tieto problémy bude možné jednoduchou cestou riešiť. Okrem iného, klienti pri kúpe šperkov v ďalekom zahraničí často zabúdajú myslieť na prípadný servis, ktorý je pri každom šperku časom nevyhnutný. Alebo povedzme úpravu veľkosti. Len máloktorý seriózny klenotník totiž prevezme na servis prácu iného klenotníka, ktorú nepozná.
Môžete uviesť nejaké zahraničné destinácie, pri ktorých by mali byť ľudia zvlášť na pozore? Mimochodom, aké drahé kamene sa najčastejšie upravujú za účelom podvodu?
Falošné drahokamy, či nimi osadené šperky, sa objavujú v širokom okruhu obľúbených dovolenkových destinácií, najmä však v Ázii, Afrike ale aj Južnej Amerike. Sofistikovaným spôsobom sa upravujú najmä drahokamy zo skupiny korundov. Ide o rubín, ktorý je červenej farby a zafír, ten môže byť takmer všetkých farieb okrem červenej, no najčastejšie býva modrý. V tomto hrá prím Thajsko, ktoré je najväčší producent úprav korundov. Nebezpečenstvo, že turista sa dá zlákať na kúpu takto upraveného kameňa zvyšuje legislatíva niektorých krajín, ktorá efektívne nepostihuje, ak niekto na takéto kamene vydáva certifikáty ako na kamene bez úprav. Ďalším prípadom môže byť napríklad kúpa diamantu, ktorý bol upravený výplňou fraktúr (prasklín). Vizuálne takúto úpravu nie je vôbec jednoduché odhaliť, no pokiaľ šperk s takýmto diamantom podrobíte štandardnému procesu čistenia, môže dôjsť k odstráneniu výplne. Z kameňa sa zrazu stane úplne neatraktívny, vizuálne pôsobiaci takmer poškodeným dojmom. V takomto prípade býva veľmi zložité vysvetliť klientovi, že chybu nespôsobil klenotník, ktorý vykonal servis, ale bola zapríčinená úpravou kameňa, ktorá však nebola deklarovaná. A práve z tohto dôvodu, aby sme predišli akýmkoľvek potenciálnym sporom vo vzťahu k našim klientom, nerealizujeme žiaden servis na šperky, ktorých pôvod nepoznáme. Výsledkom teda veľmi často býva, že klient si v zahraničí zakúpi šperk, ktorý však po čase jednoducho nemôže nosiť, pretože žiaden seriózny klenotník nie je ochotný podstúpiť uvedené riziko.
Ako vidíme, je to vskutku komplexný problém, ktorý nás vracia na začiatok témy, a tou je odborné renomé.
Prirodzene, aj v týchto „dovolenkových“ krajinách pôsobia gemologické laboratóriá, len otázka znie, kde je tak silný spotrebiteľský trh a povedomie, aby bol vyvinutý tlak na kontrolu, ako v prípade inkriminovaných smaragdov v USA? V našom prípade vnímam dva dôležité piliere, ktoré sú základom renomé v tom pravom slova zmysle. Jednak je to činnosť, ktorú robíme takmer 25 rokov. A nemám na mysli predaj ručne robených šperkov, ale komplexné analýzy diamantov a drahých kameňov. Tým druhým pilierom je neodmysliteľne aj formálna stránka veci – v našej rodinnej firme pôsobíme traja zo súčasne šiestich aktívnych znalcov pôsobiacich v odvetviach drahé kamene a klenoty, šperky na Slovensku. Zároveň sme založili a podieľame sa na chode v súčasnosti jedinej znaleckej organizácie v odbore drahé kamene. Jeden i druhý pilier považujem vo vzťahu k našim klientom za dôležité. Dnes už môžeme povedať, že tento prístup prináša svoje ovocie v podobe tisícok spokojných klientov, čo dáva našej práci zmysel a zároveň je to pre nás aj motivácia a záväzok, držať s neustále sa rozvíjajúcimi nástrahami na trhu drahých kameňov i naďalej pevný krok.
Ľubica Zima Sekerková, 16. jún 2022